Saturday, October 11, 2008

SAWAH DI BOHOR INAI PERLIS


Kepulangan kami di Perlis disambut hujan petang dan malam.Ketika ini hujan turun renyai- renyai. Memang rasa tenang terkepung di tengah- tengah permaidani hijau ini.

6 comments:

denanz said...

dulu2, waktu hujan renyai2, aku bawa kail pi mengai di bendang. waktu tu ikan lapaq. kekadang, belum pun mata pancing sampai ke ayaq petak, ada ikan yang melompat menyambar umpan. fuhh ... memang ganas ikan tu.
biasanya ikan puyu la yang buat peghagai macam tu.

sesekali bila balik kampung, aku teringin nak mengai macam dulu. tapi la ni aku tak sanggup nak cakok umpan dengan mata kail. terutamanya umpan katak, anak ikan atau belalang. aku jadi kesian la pulak. ishk ...

ABD. GHAFAR BAHARI (GOPA) said...

pakai umpan roti canai la pulak, entah -entah depa suka makan,roti canai mamak sedap ada rasa masin sikit- sikit.

denanz said...

ooo. satni ikan bau peluh mamak, mesti depa tak makan. takpa. aku nak cuba roti canai jitra. kalau hang singgah jitra, dekat pasar PJ2 ada gerai roti canai. gerai tu di tepi.

toke kedai tu kawan sekolah aku. Pa, roti canai dia memang sedap. tiap2 kali balik, aku mesti pi pekena roti canai dia. sebiji mesti tak cukup.

bini aku, susah nak makan roti canai kat kedai. dia makan roti canai yg mak dia buat saja (mak mentua aku la). tapi bila dia makan roti canai kawan aku tu (Pak Ya nama dia) dia mola suka. bila nak balik kl, kami akan tapau 30, 40 biji roti separuh masak.

bila lama tak balik kedah, bini aku kata, teghingin la nak makan roti Pak Ya. aku kata, jom kita balik makan, lepaeh makan kita balik kl. hahaha.

hang buleh pi cuba roti dia. sedap wooooo.
ada sekali tu, taon lepaeh kot. dia tutup kedai cuti ghaya. hari dia buka balik kedai, semua oghang dok tunggu. yang nak menyeghok, yang nak tapau. aku ngan famili aku dok kat meja tunggu pesanan. lambat baru dapat.

ada soghang dua pakcik2, sampai meghajuk, order tak dapat. nak tegelak pulak aku tengok. tu la penangan ROTI CANAI PAK YA. kawan aku di pekan jitra.

ABD. GHAFAR BAHARI (GOPA) said...

Suruh la dia buka cawangan kat sini pulak, mesti laku punya. Aku nak makan roti kat sini pun tak sanggup aku. Tak tahan tengok peluh dia. pengotor sangat. Nantilah kalau ada masa aku buleh singgah di jitra. kalau sebut nama kau boleh dapat diskaun lah ya.kira harga member la.bolehlah aku beli banyak sikit buat tapau balik perlis.

denanz said...

wooii! roti canai beghapa kupang tu pun nak harga member jugak ka. ceh!

Pa, kalau hang singgah, sebut nama aku. makan toksah bayaq. kata kat dia, tunggu aku balik bayaq taon ghaya taon depan.
wahahahahaaa.

ABD. GHAFAR BAHARI (GOPA) said...

Aku buat betoi kang. terok kau nak bayar satu kedai aku borong, silap haribulan dengan tuan kedai aku bawa sama balik kampong.